JEGES ÚTON MÉG ÓVATOSAK VAGYUNK, A NEDVES FALEVÉL SZŐNYEGEN, MIÉRT NEM?
Aki már legalább egy teljes éve rendszeresen vezet, biztosan megtapasztalta, milyen az, amikor a gépjárműve megcsúszik az eljegesedett útfelületen. Egy pillanatra végig fut rajtunk a hideg és elbizonytalanodunk, ám az esetek legnagyobb többségében stabilizálni tudjuk az autót, megússzuk a balesetet.
Ilyenkor ősszel, közeledve a télhez a komolyabb fagyveszélytől még nem nagyon kell tartanunk, ám van egy alattomos ellenségünk az utakon, mellyel elsősorban az erdős területeken találkozhatunk, a fákkal szegélyezett utak mentén. Ez nem más, mint az utakat vastagon beborító, lehullott, nedves falevél szőnyeg. Elsőre talán nem is gondolnánk, micsoda veszélyeket rejteget ez a jelenség, amely jelentősen megváltoztatja járművünk gumiabroncsának tapadását. Másodlagos veszélyként említhetjük, hogy a hazai, elsősorban másodrendű utak általános állapotára tekintettel, soha nem lehet tudni, hogy az avar alatt hol vannak repedések, kátyúk, melyek tovább fokozzák a balesetveszélyt.
Jeges úton haladva mindenki számára egyértelmű, hogy még egy hosszan nyújtott kanyar ív előtt is visszaveszünk a sebességből, mert ezt diktálja biztonságérzetünk. De mi a helyzet erdős területen, ahol avarszőnyeg borítja az útfelületet?
Ezt a közlekedési helyzetet általában kevesek érzik veszélyesnek, holott az autónk egy ilyen felületre érve pontosan úgy fog viselkedni, mintha jégre futottunk volna. Különösen igaz ez a nedves, nyálkás avarral borított, előre tökéletesen be nem látható kanyarok esetében, ahol még az útra felhordott sárral, egyéb szennyeződéssel is számolnunk kell, legfőképpen akkor, ha meggondolatlanul az indokoltnál nagyobb sebességgel közlekedünk. És akkor szembe jön velünk egy szélesebb teherautó…
MI AZ, AMI ILYENKOR TILOS?
Mondhatnánk azt is, megijedni tilos, de ez nehezen elkerülhető. Ami viszont egészen biztosan tilos: BELETAPOSNI A FÉKBE! Ne bízzunk abban, hogy az ABS majd mindent tökéletesen korrigál, mert nem így lesz. A blokkolásgátló ugyanis a kerekek oldalirányú megcsúszását nem képes értelmezni.
HOGYAN ÚSZHATJUK MEG A BATESETET?
Ha úgy kerülünk veszélybe, hogy előzetesen nem számítottunk az őszi lombszennyeződésre és túl nagy a sebességünk, akkor elsősorban gázelvétellel és szükség szerinti ellenkormányzással kíséreljük meg autónkat a saját sávunkban tartani. Tartsuk szem előtt, hogy Vác környékén és a régióban, különösen pedig a Börzsönyben, rengeteg az alsóbbrendű út, melyet ritkán takarít az útkezelő, és ha ezt meg is teszi, másnapra a szél újabb faleveleket hord az útra. Ne bízzunk abban, tiszta lesz a kanyar és úgysem jön szembe semmi, mert kellemetlen meglepetések érhetnek. Vegyünk vissza a sebességből és minden rendben lesz.
VIGYÁZZUNK AZ ÁLLATOKRA IS!
És, ha már az erdei utakról beszéltünk, említsünk meg még egy veszélyforrást, ami nem más, mint az erdeinkben élő vadak. Gondoljunk arra, mi vagyunk vendégségben náluk, nem pedig fordítva. Vigyázzunk rájuk, mert bármikor elénk léphetnek a ködben és arról se feledkezzünk meg, hogy például egy szarvas vagy vaddisznó hatalmas teste óriási károkat tud okozni nekünk és akkor a személyi sérülésekről még nem ejtettünk szót. Válasszuk meg jól a sebességet, különösen így ősz végén, tél elején, hogy az autózás továbbra is élmény maradjon nem pedig sorozatos bosszúságok okozója.